30 viktiga begrepp inom webbutveckling

webbutvecklings begrepp

Skrivet av lottie

Publicerat 11 november, 2020

digitalpartner logga

Digitalpartner erbjuder tjänster som digital marknadsföring och bygger hemsidor med stort Google fokus. Sökmotoroptimering (SEO)Google Ads och Facebook & Instagram-annonsering är några av våra vanligaste tjänster.

Det finns många begrepp inom webbutveckling och ibland är det svårt att hålla koll på alla. Därför har vi samlat 30 begrepp som är bra att ha koll på.

5 snabba begrepp inom webbutveckling

  • A/B-tester – Ett sätt att mäta effektiviteten i kampanjer eller webbplatsens prestation.
  • Sessions – En grupp interaktioner med en webbplats som sker under en viss tidsperiod.
  • Bounce Rate – När besökare landar på en av webbplatsens sidor och lämnar utan att klicka sig vidare och det beräknas procentuellt.
  • UTM-taggar – En kod som du lägger till på en URL för att spåra besökaren på max 5 & minst 3 parametrar.
  • JavaScript – Ett scriptspråk som är baserat på programspråket Java men som infogas direkt i HTML-koden.

Ordlista för webbutveckling

A/B-tester

Ett sätt att mäta effektiviteten i kampanjer eller webbplatsens prestation. Med konverteringsspårning kan man se hur många av besökarna som faktiskt konverterar.

Visste du? Verktyg för konverteringspårning tillhandahålls gratis av Google Ads.

Bounce Rate

Heter avvisningsfrekvens på svenska. Är ett mätetal som visar procentsatsen av sessioner som kommer till sajten men sedan lämnar efter bara en interaktionsträff. Det ger en generell bild över hur engagerande sajten är som helhet.

Visste du? Bounce Rate är en av de mest diskuterade mätetalen i Google Analytics.

Cookies

Kallas kakor på svenska. Textfiler som sparas på användarens dator som en webbplats begär att få spara på besökarens dator, surfplatta eller mobiltelefon. Cookies gör det möjligt att följa användarnas surfbeteende. De används också för att ge besökarna tillgång till olika funktioner.

Visste du? Användaren måste ge sitt samtycke för att cookies ska användas.

CTA

Står för Call to Action. Det är ett begrepp som ofta används för att beskriva element eller uppmaning som tar besökaren vidare i exempelvis en köpprocess.

Visste du? Call to Actions är vanligast inom e-handelssegment, där de är naturligt förekommande. De är dock minst lika viktiga inom andra segment, så som på informationswebbplatser eller företagswebbplatser. Även på dessa är det viktigt att locka besökaren till handling och visa dem vägen mot en konvertering.

Dimensions

Ett värde att mäta i din webbstatistik. Det ger du värdet ett attribut, t.ex. vilken enhet användaren besökte din sida från eller från vilken stad.

Eyetracking

Eyetracking-teknologi gör det möjligt för en dator att veta exakt var på sidan användaren tittar. En eyetracker kan läsa av din närvaro, uppmärksamhet, fokus, sömnighet, medvetenhet eller andra mentala tillstånd. Denna information kan användas för att nå djupa insikter i konsumentbeteende eller för att utforma nya användargränssnitt för olika typer av tekniska produkter.

Google Search Console

Googles verktyg för att hålla koll på och underhålla din webbplats placering i Googles sökresultat. Google Search Console gör det enklare att förstå och förbättra hur webbplatsen visas på Google.

Growth hacking

En process där man genomför snabba tester för att se hur man kan öka tillväxten i ett företag.

Visste du? Tanken bakom growth hacking är att använda t.ex. A/B tester, sociala medier eller virala spridningsfunktioner för att få större hävkraft ur varje spenderad marknadsföringskrona.

Google Trends

Google Trends är ett verktyg från Google som visar hur vissa sökord/sökfraser står sig i förhållande till andra under vald tidsperiod i ett visst geografiskt område.

Impressions

En mätning av svar från en webbserver till en sidförfrågan från användarwebbläsaren.

JavaScript

Javascript är ett scriptspråk som är baserat på programspråket Java men som infogas direkt i HTML-koden till skillnad från Java som är en programfil.

Klick

Klick används ofta som ett begrepp inom marknadsföring eller webbanalys där man tillexempel brukar mäta hur många gånger en annons eller webbsida blivit klickad på.

Konverteringspixlar

Konvertingspixlar (även kallade spårningspixlar) är en kod som läggs in på en hemsida, app eller eller annons. Genom att inkludera pixeln i din strategi blir det möjligt att övervaka besökares aktiviteter från att de klickat på en annons till att de genomfört önskade handlingar.

Leads

Leads handlar om att hitta en kvalificerad kund som kan göras om till en köpande eller säljande kund. I online världen handlar det om att konvertera webbesökaren till ett lead som man kan bearbeta.

Metrics

Metrics är ett kvantitativt värde som mäts för att ta fram webbstatistik. T.ex. hur många som har besökt din sajt eller, om man vill gå djupare, hur många som har laddat ner något material eller valt att maila dig.

Page Rank

Pagerank är en algoritm för att mäta relativt informationsvärde på webbsidor.

Visste du? Algoritmen har nått stor berömmelse då den utgör grundmetoden för hur världens mest framgångsrika söktjänst Google väger olika webbplatsers informationsvärde mot varandra.

Referrals

Hänvisningstrafik på svenska. Innebär att en annan webbsida eller exempelvis blogg, länkar till dig. Ett effektivt sätt att mäta trafiken på exempelvis betalannonser.

ROI

Står för Return on Investment. Betyder avkastning på investeringar på svenska. ROI används för att mäta och jämföra resultat.

SEM

Står för Search Engine Marketing. Betyder sökmotormarknadsföring på svenska. SEM är en form av marknadsföring som sker via sökmotorer, exempelvis Google. SEM är ett samlingsbegrepp för SEO och SEA. Detta betyder alltså att SEM är den övegripande benämningen för både betald marknadsföring och sökmotoroptimerad marknadsföring, dvs marknadsföring via sökmotorer.

SEO

Står för Search Engine Optimization. Betyder sökmotoroptimering på svenska. SEO är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att en webbsida ska synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer. Det är också en typ av digital marknadsföring som fokuserar på att ge företag ökad synlighet i sökmotorers organiska resultat. Det vill säga de resultat som inte är betalda annonser i exempelvis Google, Bing och Yahoo.

SERP

Står för Search Engine Result Page. Det är den resultatsida (eller alla resultatsidorna) som en söktjänst som Google visar i webbläsaren när en användare gör en sökning på olika sökord.

Sessions

En session registreras när en användare är aktiv på en webbplats. En session är en grupp interaktioner med en webbplats som sker under en viss tidsperiod. Exempelvis kan en session innefatta flera sidvisningar, händelser och sociala interaktioner. En användare kan inleda flera sessioner.

Sessionslängd

Tidsperioden en användare är aktiv på din sajt. Har användaren haft en paus eller lämnat din sajt under sin första session inom loppet av 30 minuter räknas det till samma session. Kommer användaren åter efter 30 minuter räknas det som en ny session.

Sidvisningar

Sidvisning innebär att en sida på din webbplats har visats. Varje unik besökare kan göra fler besök och under varje besök göra flera sidvisningar.

Spårningskod

Spårningskod används på en webbplats för att skicka information om webbplatsen till Google Analytics, själva spårningskoden är ett kodavsnitt i JavaScript. Man fyller i koden direkt i HTML-koden eller så kan man använda sig av ett tagghanteringssystem som till exempel Google taggstyrning.

Trafik

Trafik är besökare riktat till din sajt. Där du gärna tar fram trafikkällor såsom organisk trafik, hänvisningstrafik, social trafik och betald trafik för att kunna förstå vilken trafik som är relevant för dig och konverterar.

User

Besökare på din sajt. Visas oftast som nya och totala besökare i webbstatistik. Båda två är viktiga mätevärden där nya besökare ger dig fakta om antalet unika besökare som du haft samt det totala antalet besökare som även ger dig ett hum om du har intressant content.

UTM-taggar

En UTM-tagg är en kod som du lägger till på en URL för att spåra besökaren på max 5 & minst 3 parametrar. När en besökare kommer till din websida fångar ditt Google Analytics konto upp data via cookies. Datan består t. ex av hur besökaren hittade till din sida, var det via Googles organiska sök, var det via en annons, eller klickade besökaren sig vidare via en bloggpost, eller Facebook post? Utöver detta kan det också visa källan, alltså vilken site besökaren kom ifrån.

UX

UX står för user experience och betyder användarupplevelse. UX-design handlar om designarbete som förbättrar användarnas upplevelse av en tjänst eller produkt.

Webstatistik

Data kring besök på webbsida/webbplats. Samlar in statistik genom webbservern (vanligast förekommande), kakor eller inloggningsfunktion.

Nu har du fått lära dig ett gäng begrepp inom webbveckling. Vill du veta mer om webbutveckling? Kontakta oss så bokar vi in ett möte över en kopp kaffe.

Det här är del 2 av 4 i serien om viktiga begrepp inom marknadsföring och webbutvecklingsbranschen. Håll utkik efter kommande delar!

Du kanske också gillar…

UX-design

UX-design

UX står för User Experience och betyder användarupplevelse. Syftet med UX-design är att utveckla tjänster och produkter som användarna älskar men som också skapa nytta för företaget.

läs mer

Du vet att er digitala närvaro kan bli bättre. Det är ju därför du är här? Ta hjälp av oss, så tar vi ert företag på en resa till nya höjder!

Viktor Hörman

VD / Digital Strateg

viktor@digitalpartner.se

+46 (0) 70 492 73 80

digitalpartner logga

Få en gratis SEO guide 2020

Signa upp för nyhetsbrev och få din sökmotorptimerings guide helt kostnadsfritt!

Grattis! Du får din SEO guide till mailen inom kort.