25 viktiga begrepp inom annonsering

begrepp inom annonsering

Skrivet av lottie

Publicerat 20 november, 2020

digitalpartner logga

Digitalpartner erbjuder tjänster som digital marknadsföring och bygger hemsidor med stort Google fokus. Sökmotoroptimering (SEO)Google Ads och Facebook & Instagram-annonsering är några av våra vanligaste tjänster.

Det finns så många begrepp inom annonsering och marknadsföring och det är svårt att hålla koll på alla. Därför har vi här samlat 25 begrepp som är bra att ha koll på inom annonsering.

5 snabba begrepp inom annonsering

  • CPC (Cost Per Click) – Priset du betalar per klick i din ppc kampanj.
  • PPC (Pay Per Click) – Annonsören betalar endast för de klick som leder en besökare vidare från annons till hemsida.
  • CPM (Cost Per Mile) – Annonsören betalar per tusen visningar av en annons.
  • CPA (Cost Per Acquisition) – Innebär att annonsören bara betalar när önskad handling/konvertering/förvärv skett .
  • CTR (Click Through Rate) – Är en procentsats av hur många som sett en annons och faktiskt klickat på den.

Ordlista för annonsering

Affiliates

Betyder annonsnätverk på svenska. Affiliates hänvisar med hjälp av digitala annonser och internettrafik från en specifik webbplats (tex. Blogg) till annonsörens webbplats. Annonsintäkterna baseras oftast på antalet klick/sidvisningar.

CPA

Står för Cost per Acquisition men kan också kallas för Cost Per Action. Det är en betalningsmodell för annonsering online. Det innebär att annonsören bara betalar när önskad handling/konvertering/förvärv skett . Det kan tex. vara att kunden blir medlem eller handlar.

CPC

Står för Cost Per Click. CPC är det priset du betalar per klick i din PPC kampanj.

CPM

Står för Cost Per Mile. Betalningsmodell för annonsering online som innebär att annonsören betalar per tusen visningar av en annons.

CTA

Står för Call to Action. Det är ett begrepp som ofta används för att beskriva element eller uppmaning som tar besökaren vidare i exempelvis en köpprocess.

Visste du? Call to Actions är vanligast inom e-handelssegment, där de är naturligt förekommande. De är dock minst lika viktiga inom andra segment, så som på informationswebbplatser eller företagswebbplatser. Även på dessa är det viktigt att locka besökaren till handling och visa dem vägen mot en konvertering.

CTR

Står för Click Through Rate. Det är en procentsats av hur många som sett en annons och faktiskt klickat på den. CTR är en viktig faktor som påverkar Quality Score och har därmed betydelse för position och kostnad. Hur mycket du är beredd att betala per klick, max CPC, avgör tillsammans med Quality score vilken position annonsen får.

Visste du? CTR:en har en avgörande del i kvalitetsresultatet för sökord, vilket i sin tur är delvis avgörande i annonsauktionen. En hög CTR indikerar att du är relevant i sökresultaten då många som ser din annons väljer att klicka på den.

Display annonsering

Display advertising är en form av annonsering på webbplatser, appar eller sociala medier. Företag köper en digital annonsplats för en fast summa och kan på så vis visa upp sitt varumärke genom exempelvis en banner.

Engagemangsgrad

Engagemangsgraden för en kampanj är andelen personer utav besökarna som sett annonsen eller inlägget och som engagerat sig i det på något sätt t.ex. delat, kommenterat, handlat m.m. Bra engagemangsgrad är dominoeffekten eller en exponentiell tillväxt. Dvs. 2 besökare sprider produkten/tjänsten vidare till 2 personer vardera, och dessa personer gör detsamma.

Facebook Audience Insight

Ger dig djupare målgruppsinsikter och kan ge dig bättre konvertingsvärde om du kan din målgrupp och nyttjar dig av detta. Ex. ålder, kön, geografisk plats eller språk.

Facebook Insight

Facebooks verktyg för att ta ut data och statistik (målgruppsstatistik) över din trafik från annonsering samt organiska spridningen på Facebook.

Facebook Ads Manager

Facebook Ads Manager är din startpunkt för att köra annonser på Facebook, Instagram eller Audience Network. Det är ett allt-i-ett-verktyg för att skapa annonser och hantera när och var de körs och spåra hur bra dina kampanjer utför. Ett redigerings- samt statistikverktyg för annonser på Facebook. Används för att rikta in sig mot en målgrupp samt för att följa annonsernas utveckling. Facebook Ads Manager är ett kraftfullt verktyg för annonshantering, men det är utformat för annonsörer av vilken erfarenhetsnivå som helst.

Visste du? Med mobilappen Annonshanterare kan du hålla koll på dina kampanjer och göra ändringar var som helst.

Google Ads

Hete tidigare AdWords. Google Ads är ett verktyg som ger sökordsförslag och trafikuppskattningar i samband med att du skapar kampanjer i söknätverket.

Google Trends

Google Trends är ett verktyg från Google som visar hur vissa sökord/sökfraser står sig i förhållande till andra under vald tidsperiod i ett visst geografiskt område

Impressions

En mätning av svar från en webbserver till en sidförfrågan från användarwebbläsaren.

En served impression är när en annons hämtas från källan räknas den som ett “intryck”.

Viewed impressions är när en besökare faktiskt ser annonsen på sin skärm, se källa.

Klick

Klick används ofta som ett begrepp inom marknadsföring eller webbanalys där man till exempel brukar mäta hur många gånger en annons eller webbsida blivit klickad på.

Köpt räckvidd

Är så många din annons nått ut till genom att betala för annonsen

Native advertising

Native advertising är annonser som ska smälta in i sin omgivning. De ska likna innehållet på t.ex webbplatsen genom att ha samma ton och utformning, och på samma sätt som sajtens eget innehåll förmedla något till besökaren.

PPC

Står för Pay Per Click. Annonsören betalar endast för de klick som leder en besökare vidare från annons till hemsida, detta gör att själva annonsen i sig är kostnadsfri.

Visste du? PPC är en av de vanligaste annonsformerna som används vid digital marknadsföring där annonsören köper sökord eller fraser för sin hemsida.

Programmatisk marknadsföring

Det är ett automatiserat annonseringsverktyg som ger möjligheten till att annonsera effektivt, lönsamt och med bättre målinriktning.

Remarketing

Remarketing hjälper dig att nå personer som har besökt din webbplats eller använt sig av din app men inte slutfört en konverting. Med remarketing rikta man annonser till de potentiella kunderna. Detta görs främst i form av email där man ofta ger besökaren ett erbjudanden.

Visste du? Många tror att remarketing och retargeting är samma sak. Begreppen blandas också ofta ihop.

Retargeting

Hjälper dig att nå personer som har besökt din webbplats eller använt sig av din app. Man riktar då annonser till de besökarna när de besöker en annan webbplats inom Google Display Network eller gör en sökning på Google sök.

Visste du? Många tror att remarketing och retargeting är samma sak. Begreppen blandas också ofta ihop.

ROI

Står för Return on Investment. Betyder avkastning på investeringar på svenska. ROI används för att mäta och jämföra resultat.

SEA

Står för Search Engine Advertising. Betyder sökmotorsannonsering på svenska. SEA är samlingsnamn för all betald marknadsföring (annonser) i sökmotorer.

SEM

Står för Search Engine Marketing. Betyder sökmotormarknadsföring på svenska. SEM är en form av marknadsföring som sker via sökmotorer, exempelvis Google. SEM är ett samlingsbegrepp för SEO och SEA. Detta betyder alltså att SEM är den övegripande benämningen för både betald marknadsföring och sökmotoroptimerad marknadsföring, dvs marknadsföring via sökmotorer.

SERP

Står för Search Engine Result Page och är sökmotorns resultatsida. T.ex. första sidan på Google när du söker på något.


Nu har du fått lära dig ett gäng begrepp inom annonsering och marknadsföring. Vill du veta mer om marknadsföring? Kontakta oss så bokar vi in ett möte över en kopp kaffe.

Det här är del 3 av 4 i serien om viktiga begrepp inom marknadsföring och webbutvecklingsbranschen. Håll utkik efter sista delen!

Du kanske också gillar…

18 viktiga begrepp inom sociala medier

18 viktiga begrepp inom sociala medier

Kan begreppen inom sociala medier förvirra dig? Då är det här blogginlägget för dig. Vi har här samlat 20 begrepp som är bra att ha koll på inom sociala medier. Häng med så går vi igenom vad dem betyder!

läs mer

Du vet att er digitala närvaro kan bli bättre. Det är ju därför du är här? Ta hjälp av oss, så tar vi ert företag på en resa till nya höjder!

Viktor Hörman

VD / Digital Strateg

viktor@digitalpartner.se

+46 (0) 70 492 73 80

digitalpartner logga

Få en gratis SEO guide 2021

Signa upp för nyhetsbrev och få din sökmotorptimerings guide helt kostnadsfritt!

Grattis! Du får din SEO guide till mailen inom kort.